Tipuri de păcură. Calitatea păcurii

Păcura, un produs lichid de culoare maro închis sau negru. Păcura se obține din produsele de rafinare a petrolului și de materii prime condensate în gaz sau ca urmare a proceselor secundare de prelucrare a acestora. Păcura poate fi, de asemenea, reziduul după separarea fracțiunilor de benzină, kerosen și motorină de ulei sau de produsele sale secundare de prelucrare, fierbând până la 350-360 ° C. Păcura este un amestec de hidrocarburi (cu o greutate moleculară de 400 până la 1000 g / mol), rășini petroliere (cu o greutate moleculară de 500-3000 și mai mult g / mol), asfalteni, carbeni, carbohidrați și compuși organici care conțin metale ( V, Ni, Fe, Mg, Na, Ca). Proprietățile fizice și chimice ale păcurii depind de compoziția chimică a uleiului original și de gradul de distilare a fracțiilor distilate.

Păcura – la fel ca bitumul, este un produs rezidual al rafinării petrolului. Este utilizat în principal ca combustibil pentru cazane pentru diferite sisteme de încălzire, sobe, sisteme de încălzire cu abur etc. De asemenea, unele tipuri de păcură (naval f5) sunt utilizate ca combustibil principal pentru unitățile de navă. În plus față de utilizarea sa sub formă de combustibil, păcura acționează ca materie primă pentru producerea de uleiuri de motor, gudroane, semi-gudroane etc.

Combustibili pentru cazane - combustibilii sunt folosiți la centralele termice, cazanele din cazanele cu abur staționare, în cuptoarele industriale. Combustibilii pentru motoare grele sunt folosiți în centralele marine. Combustibilii pentru cazane includ motorină de încălzire clasele 40 și 100, produse în conformitate cu GOST 10585-2013, combustibili cu motor greu - păcură navală F-5 în conformitate cu GOST 10585-2013. În bilanțul general al combustibililor enumerați, locul principal este ocupat de păcura de origine petrolieră.

Standardul pentru combustibilul cazanului - GOST 10585-2013 prevede producerea a trei clase: păcură navală F-5, care este clasificată ca păcură ușoară din punct de vedere al vâscozității, păcură grad 40 - ca medie și grad 100 - combustibil greu. Numerele indică vâscozitatea aproximativă a claselor corespunzătoare de păcură la 50 ° C.

Există, de asemenea, o distincție între încălzirea combustibilului menajer, care este destinat arderii în instalații de încălzire cu putere redusă, precum și în generatoarele de căldură de putere medie utilizate în industrie, agricultură, zone sociale și domestice pentru încălzirea spațiilor, pregătirea furajelor, uscarea cerealelor, fructelor, conservelor și alte scopuri.

Cerințele privind calitatea cazanelor, a combustibililor grei pentru motoare și marină, care stabilesc condițiile de utilizare a acestora, sunt determinate de indicatori de calitate precum vâscozitatea, conținutul de sulf, căldura de ardere, punctul de turnare și punctul de aprindere, conținutul de apă, impuritățile mecanice și conținut de cenușă.

Uleiurile pentru încălzire de 40 și 100 sunt produse din reziduuri de rafinare a petrolului. Pentru a reduce punctul de turnare la 10 ° C, 8-15% din fracțiunile distilate medii se adaugă la păcura de gradul 40, în timp ce fracțiunile de motorină nu se adaugă la păcura de gradul 100.

Combustibilii flotei din clasele F-5 sunt destinate arderii în centralele navale. În comparație cu combustibilii de clasele 40 și 100, acestea au caracteristici mai bune: vâscozitate mai mică, conținut de impurități mecanice și apă, conținut de cenușă și un punct de turnare mai mic. Păcura navală de gradul F-5 se obține prin amestecarea produselor de distilare directă a uleiului: în majoritatea cazurilor, 60-70% din păcură cu funcționare liniară și 30-40% din motorină cu adăugarea unui aditiv deprimant. Este permisă utilizarea în compoziția sa până la 22% din fracțiunile kerosen-motorină din procesele secundare, inclusiv motorina ușoară de cracare catalitică și termică. Păcura navală este produsă în cantități mici la unitățile de distilare directă a uleiului. Principalele diferențe dintre păcura F-5 sunt cerințe mai stricte pentru conținutul de sulf (0,6%) și vâscozitatea la 50 ° C (5 ° CU).

Păcura - tipuri principale

Păcura va fi împărțită în mai multe mărci principale. Toate clasele de păcură sunt produse în conformitate cu cerințele GOST 10585-2013 și, la rândul lor, sunt împărțite în tipuri desemnate cu cifre romane I-VII. Numerele mărcii indică vâscozitatea calculată a compoziției la o anumită temperatură. GOST standardizează vâscozitatea pentru păcura navală la o temperatură de 50 grade, pentru păcura m 100 și m40 - la o temperatură de 80 grade. Și vâscozitatea păcurii este normalizată separat 100 la o temperatură de 100 grade. Tipurile de păcură diferă în procente de sulf și căldură de ardere. Principalele diferențe dintre tipurile de mai sus sunt vâscozitatea păcurii și prezența în compoziția sa a diferitelor tipuri de aditivi: motorină, fracțiuni de kerosen etc. Următorii parametri au o mare importanță: conținutul de cenușă, procentul de sulf, punctul de aprindere, prezența apei etc. Majoritatea așa-numitei păcură din depozitare suferă de prezența apei.

Păcura de încălzire

Păcura pentru încălzire este împărțită în două clase principale: păcură m100 și m40. Principala lor diferență este vâscozitatea și prezența în compoziția păcurii M40 a fracțiilor distilate medii (motorină), adăugate ca aditiv care scade punctul de turnare.

Păcura m100 este furnizată în principal fie de vagoane cisterne speciale, fie de semiremorci bituminoase.

Păcura pentru încălzire are mai mulți parametri tehnici principali, care sunt dați în certificatul de calitate. Iată principalii parametri:

  • Vâscozitate condiționată. Normalizat la o anumită temperatură. Pentru combustibilii navali f-5 la 50 gr.
  • Conținut de cenușă - limitat în intervalul de la 0,05 la 0,14%. Combustibilii flotei se disting prin conținut mai scăzut de cenușă. Cu toate acestea, există păcură cu conținut scăzut de cenușă, care nu diferă în ceea ce privește conținutul de cenușă de flota f5.
  • Fracția de masă a impurităților mecanice - de la 0,10 la 1%. Liderul în ceea ce privește conținutul minim de impurități mecanice este din nou păcura navală.
  • Fracția de masă a apei - de la 0,3 la 1%.
  • Fracția de masă a sulfului este unul dintre cei mai importanți parametri. Intervalul este de la 0,5 la 3,5%.
  • Punct de aprindere - în intervalul de la 80 la 110 grade.
  • Punctul de turnare este de la -5 la 25 de grade. Pentru a reduce punctul de turnare, la păcură se adaugă motorină, fracțiuni de kerosen-motorină etc.
  • Valoare calorică - ușor diferită pentru diferite mărci de păcură. Mazut 100 tip VII are o putere calorică mai mică. Mai mare - naval f5. Păcura, ca și bitumul rutier, sunt produse de cererea sezonieră. Și dacă bitumul este utilizat în principal vara, ținând cont de specificul construcției de drumuri, atunci vânzarea de păcură este cea mai viguroasă din toamnă și iarnă. Motivele acestei cereri de iarnă sunt destul de clare și nu merită explicate. Încălzirea este mai importantă iarna.

Ca urmare a depozitării păcurii, proprietățile ei se schimbă. Păcura nu poate fi depozitată mult timp; este necesară reînnoirea periodică a combustibilului. Principalii factori sunt scăderea caracteristicilor consumatorului. De regulă, „compozițiile asemănătoare cu păcura” din depozitare au un procent mai mare de apă, sunt mai puțin inflamabile, au o cantitate mare de impurități mecanice etc.

Combustibili lichizi alternativi

În practică, există multe tipuri diferite de produse lichide, care în unele cazuri sunt utilizate ca combustibil de încălzire. De exemplu:

  • Păcură combustibilă cu amestec de elemente chimice
  • Păcură combustibilă din depozitare
  • Gaz condensat
  • Fracția extractului de petrol

Caracteristicile termice ale acestei liste de combustibili sunt diferite și diferă de cerințele GOST 10585-2013

O examinare a calității păcurii va oferi întotdeauna o evaluare obiectivă a caracteristicilor sale, va ajuta la distingerea combustibilului standard de unul alternativ și va oferi informații despre prelungirea duratei sale de valabilitate sau necesitatea de a înlocui combustibilul cu unul nou.

ОФИЦИАЛЬНЫЙ ПОСТАВЩИК БИТУМА

КОНТАКТЫ

  • mun. Bălți str. Mihai Viteazul 18
  • Administrator: 078 306 106
  • Contabil Sef: 069 134 849